دکتر محمد نقی‌زاده

پروفایل دکتر محمد نقی زاده: نویسنده نشر خورشیدباران

شادروان دکتر محمد نقی‌زاده متولد 1331 در شهرستان نطنز، پس از پایان تحصیل در مدارس تهران و اخذ دیپلم ریاضی در سال 1352 در بانک ایران و هلند استخدام شد. در همان سال تصمیم به ادامه تحصیل گرفت و کارشناسی مهندسی معماری را در سال 1357 از دانشگاه علم و صنعت، دانش‌نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته طراحی شهری را در سال 1367 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانش‌نامه‌ی دکتری را در سال 1375 از دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا دریافت کرد.

دکتر نقی‌زاده پس از چند سال فعالیت اجرایی، در سال 1383 پژوهش و تدریس در دانشکده‌ی هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد را آغاز نمود.  او موفق شد در این دانشگاه دوره های دکتری معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی را تاسیس کند که تاکنون ادامه دارد. دکتر نقی‌زاده همچنین با دانشگاه‌های آزاد مشهد، شوشتر، امام خمینی قزوین و هنر اسلامی تبریز در تدریس و مشاوره‌ی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد همکاری داشت. عضویت در هیئت تحریریه پاره ای نشریات از جمله: مجله علمی پژوهشی هویت شهر، مجله کتاب ماه هنر، مجله علمی پژوهشی مدیریت شهری از دیگر فعالیت‌های فرهنگی دکتر نقی‌زاده به شمار می‌آمد.

دکتر محمد نقی‌زاده ، پس از چند دهه فعالیت تأثیرگذار علمی و فرهنگی و تربیت صدها دانش آموخته در رشته های معماری و شهرسازی، در ششم خرداد 1402 دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.

مرحوم دکتر نقی‌زاده آثار متعددی را در موضوع شهرسازی اسلامی و علوم و اندیشه‌های مرتبط به آن تألیف کرده است که از جمله‌ی آنها می‌توان به “ادراک زیبایی و هویت شهر در پرتو تفکر اسلامی”، ” ارتباط هنر و هنرمند (در آموزه‌های وحیانی و فرهنگ ایرانی)”، “باغ ایرانی (از خیالات تا واقعیات)”، “تاملاتی در متون دینی و ادبی در شهرسازی اسلامی: (مجموعه مقالات)”، “شهر اسلامی از اندیشه تا ظهور”، ” شهر علوی”، “طراحی شهر و فضای شهری ایرانی( مبانی، اصول، معیارها، نمونه‌ها)” و “اصول طراحی و برنامه‌ریزی شهر عقل‌مدار” اشاره کرد.

با کلیک روی تصویر هر کتاب به صفحه‌ی مشخصات آن کتاب هدایت می‌شوید. همچنین این کتاب‌ها و آثار مشابه نویسندگان دیگر را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی کتاب خورشیدباران نیز جستجو کنید.

تألیفات:

تدوین: