آیا پرفروش بودن یک کتاب با ارزش ادبی آن منافات دارد؟ چه بسیارند کتابهایی که ارزشمندند و کمفروش و چه افزونتر کتابهایی که پرفروش بودهاند ولی شاخصهی بارزی نداشتهاند. آیا این تقسیمبندی دقیق است؟
مجتبی گلستانی نویسنده و منتقد ادبی میگوید: نخستین دشواری در تعریف ادبیات عامه پسند، نبودن اجماع بر سر معنا و مفهوم عامه و مردمی و گعده ای است. هیچ معیار مشخصی برای پدیده ای عامهپسند و مردمی در دست نداریم و مشخص كردن مختصات این قبیل پدیدهها سخت دشوار است.
انوشه منادی، نویسنده، درباره خصوصیت داستانهای عامهپسند و پرفروش میگوید: تقسیمبندیهای اینگونه را در حوزه ادبیات قبول ندارم. اصطلاح عامهپسند و پرفروش اساسا از حوزه ادبیات خارج و وارد تجارت، کالا شدن ادبیات و سود و پول میشود. ما نباید با ادبیات پرفروش به شکل پاتوبیولوژی برخورد کنیم؛ نمونهبرداری کنیم و بعد تشخیص بدهیم. این بیماری نیست؛ نوعی از ادبیات است، باید شناخته و در موردش به شکل جدی صحبت شود تا به دلیل خوانندگان زیادی که دارد موفق شویم تاثیر بهتری بر آنها داشته باشیم. این نوع ادبیات افراد را به خواندن عادت میدهد و به آنها یاد میدهد برای خواندن کتاب وقت بگذارند. تاثیر این نوع ادبیات را از این جهت میبینم.