مقالات

کتاب آموزش مبادی العربیه

کتاب آموزش مبادی العربیه: بهترین روش آموزش

کتاب «روشی نو در آموزش مبادی العربیه» با به‌کارگیری روش نموداری، بهترین روش آموختن این کتاب را برای دانش‌پژوهان فراهم کرده است.

کدام ویژگی‌ها کتاب مبادی العربیه را در آموزش صرف و نحو شاخص می‌کند؟

یکی از پرکاربردترین کتابهای آموزشی صرف و نحو عربی، اثر گرانبهای رشید شرتونی، ادیب لبنانی قرن سیزدهم قمری، به نام «مبادی العربیه» است که به زبان عربی و در چهار جلد در مقاطع زمانی متمایز نوشته شده است.

از ویژگی‌های بارز کتاب مبادی العربیه می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • استفاده از زبان سهل و قابل فهم
  • بخش‌بندی و جداسازی مباحث
  • استفاده از پرسش و پاسخ
  • استفاده از تمرینات
  • استفاده از مثال‌های متناسب با هر مطلب

 

خلاصه ساختار 4 جلد کتاب مبادی العربیه

جلد نخست مبادی العربیه دو بخش دارد که بخش اول آن برای یادگیری ابتدایی طراحی شده است و از مهم‌ترین مطالب آن می‌توان به معرفی انواع حروف، حرکات، کلمات، افعال، ضمایر، مذکر و مؤنث و مطالب دیگر اشاره کرد.

بخش دوم هم شامل مقدمات صرف و نحو است که از مهمترین آنها در علم صرف می‌توان به اسم، فعل و حرف، افعال مجرد و مزید و در مباحث مربوط به علم نحو به معرفی علم نحو، انواع نصب، جزم و رفع فعل، انواع رفع اسم، تعریف فاعل، نائب فاعل و مبتدا و خبر اشاره کرد.

در مبادی العربیه 2 نیز دو بخش صرف و نحو از یکدیگر مجزا شده‌اند. در بخش صرف مسائلی مانند تعریف صرف، انواع کلمه و انطباق یا عدم انطباق صرف در تمام انواع آن، تصریف فعل و اسم، انواع فعل بر پایه‌ی حروف اصلی و در بخش نحو مسائلی مانند حالت آخر کلمات معرب و مبنی، مرفوع بودن فعل مضارع، حروف ناصبه و شروط نصب فعل مطرح می‌گردد.

در مبادی العربیه 3، همان مطالب جلد دوم به همراه مطالبی اضافی مطرح می‌گردد. در بخش صرف می‌توان به انواع فعل بر پایه‌ی زمان، ادغام، اقسام اسم، مصدر، اسم مکان، زمان و آلت، و شرط و استفهام، و در بخش نحو می‌توان به حروف مشبهه، علاقات خبر به مبتدا، تعدی به چند مفعول، افعال تعجب، اختصاص، اشتغال، استفهام، نفی و… اشاره کرد.

مبادی العربیه 4 نیز دو بخش صرف و نحو دارد و در ۵۹ درس طرح شده و از جمله مطالب آن عبارتند از بدل و مبدل‌منه و تابعیت بدل از مبدل‌منه، تأکید و انواع آن، حکم« کلا» و« کلتا»، مؤوّل به مشتق، انواع حروف جر که در قالب پرسش و پاسخ ارائه شده‌اند.

آموزش مبادی العربیه 4 : مؤثرترین شیوه آموزشی 

همانگونه که ذکر شد، کتاب مبادی العربیه در 4 جلد و به زبان عربی تألیف شده است که کاملترین آنها جلد چهارم است. برای این کتاب در سالهای اخیر، ترجمه‌ها و شرح‌های متعددی به زبان فارسی نوشته شده و توسط اساتید مختلف تدریس شده است و دانشجویان و طلاب همواره به دنبال بهترین روش آموزش و شرح فارسی بر کتاب مبادی العربیه بوده‌اند؛ چرا که در رشته‌های گوناگون دانشگاهی مانند فقه، الهیات و حقوق کاربرد دارد و همواره یکی از منابع صرف و نحو در آزمون کارشناسی ارشد بوده است.

دانشجویان زبان عربی برای دسترسی به آموزش کتاب مبادی العربیه 4 از راههای گوناگون مثل شرکت در کلاسهای آموزش صرف و نحو، تماشای آنلاین یا دانلود ویدئوهای تدریس مبادی العربیه، گوش دادن یا دانلود صوت جلسات آموزشی و همچنین در عمومی‌ترین و پرکاربردترین روش از کتاب‌های آموزش مبادی العربیه استفاده می‌کنند.

کتاب آموزش مبادی العربیه: کامل‌ترین منبع آموزشی

آموزش مبادی العربیه نموداری: مبادی العربیه 4

برای آموزش مبادی العربیه تا کنون کتابهایی به شکل ترجمه و شرح به زبان فارسی منتشر شده است. کتاب «روشی نو در آموزش مبادی العربیه» به تألیف دکتر مجتبی رحماندوست که اولین بار در دهه هشتاد شمسی توسط نشر خورشیدباران منتشر شده، با استفاده از تجربیات طولانی مؤلف در تدریس کتاب «مبادی العربیه 4» در کلاسهای درس صرف و نحو و با به‌کارگیری روش نموداری [یا درختی]، بهترین روش آموختن این کتاب را برای دانش‌پژوهان فراهم کرده است.

روش دسته‏ بندى يا تقسيم‏ بندی درختىِ مطالب، مى ‏تواند در نگاه اول نمايى كلى از درس را به ذهن خواننده وارد كند و با اين تصوير كلى از درس، فراگيرى جزئيات آن ساده‏ تر مى ‏شود. در كتاب روشى نو در آموزش مبادى العربيه سعى شده است تا حد امكان دروسى را كه مى‏ توان به شكل فوق ترسيم و ارائه كرد، به دقيق‏ترين وجهى تقسيم ‏بندى و طرح درختى آن را ترسيم و به علاقه‏ مندان اين موضوعات ارائه نمود.

اين كتاب ضمناً تلخيص کتاب «مبادى العربيه 4» و تا حدى مى‏ توان گفت ترجمه‌ی اهمّ موضوعات آن كتاب است و از آنجا كه صرفاً به محتواى درس پرداخته شده (و نه به تمرين‏هاى هر درس)، مى ‏تواند چه براى كسانى كه با مبادى العربيه اوليه سروكار دارند و چه براى كسانى كه مبادى العربيه طرح جديد را كه تمرين‏هاى آن تغيير يافته است، مفيد باشد. در اين اثر تا حد امكان به دسته ‏بندى محتواى پاورقى نيز اقدام شده است تا بر غناى محتواى علمى اثر افزوده شود.

در کتاب «روشی نو در آموزش مبادی العربیه» سعى شده است كه محتواى دسته ‏بندى ‏ها به گونه‏ اى باشد كه تا حد امكان نيازى به مراجعه به اصل كتاب مبادى العربيه نباشد، گرچه با توجه به اين كه قرار نيست جايگزين اصلى كتاب شود بلكه براى تسهيل در ياد دادن و ياد گرفتن محتواى كتاب تهيه شده است، امكان دارد در برخى از موارد، مراجعه به اصل كتاب نيز لازم باشد.

برای خرید این کتاب می‌توانید به لینک کتاب: «روشی نو در آموزش مبادی العربیه» بروید.

1 دیدگاه در “کتاب آموزش مبادی العربیه

  1. بهشتی گفت:

    من بهترین روش یادگیری مبادی عربی ۴ کتاب مبادی العربیه نموداری انتشارات خورشیدباران را بسیار دوست داشتم. این کتاب ها به من کمک فراوانی در یادگیری زبان عربی کردند. یکی از نکات مثبت این کتاب ، استفاده از روش نموداری برای توضیح مباحث بود. این روش بسیار ساده و قابل فهم بود و به من کمک کرد تا مفاهیم را بهتر درک کنم.همچنین، ساختار کتاب بسیار منظم و منطقی بود. هر مبحث به ترتیبی مرتب شرح داده شده بود و این باعث شد تا من به راحتی بتوانم مراحل یادگیری را دنبال کنم. همچنین، تمرین های متعددی در این کتاب وجود داشت که به من کمک کرد تا مهارت هایم را تقویت کنم و درکم از مباحث بهتر شود.از طرفی، کتاب دارای تمرین های عملی و کاربردی بود که به من کمک کرد تا مهارت های عربی خود را در زندگی واقعی به کار ببندم. این تمرین ها بسیار مفید و عملی بودند و به من اعتماد به نفس بیشتری در استفاده از زبان عربی دادند.در کل، بهترین روش یادگیری مبادی عربی ۴ کتاب مبادی العربیه نموداری انتشارات خورشیدباران را به همه علاقه مندان به یادگیری زبان عربی توصیه می کنم. این کتاب ها با ساختار منظم، روش های آموزشی موثر و تمرین های عملی، به شما کمک می کنند تا به راحتی و با لذت زبان عربی را یاد بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *